iRest Integrative Restoration Meditatie

Wat is iRest Integrative Restoration Meditatie?

iRest is een vorm van Yoga Nidra Meditatie. Gebaseerd op de eeuwenoude Oosterse grondbeginselen van meditatie, is iRest een door Westers wetenschappelijk onderzoek bewezen transformerende methode die leidt tot psychologische, fysieke en spirituele heelwording en welzijn.

De beoefening van iRest is integrerend (integrative) doordat het de verschillende onopgeloste problemen en trauma’s geneest die aanwezig zijn in je lichaam en geest. Het is herstellend (restoration) doordat iRest je helpt in contact te komen met je aangeboren gemoedsrust, die altijd aanwezig is te midden van alle veranderende levensomstandigheden.

iRest geeft je handvatten om je te helpen diep te ontspannen, stress los te laten, veerkracht te vergroten, je persoonlijke relaties te verbeteren en geeft je meer grip en meesterschap over je leven. Je bent in staat om omstandigheden af te stemmen op jouw behoeften.

iRest voedt innerlijke kwaliteiten zoals vreugde, rust, medeleven, vergevingsgezindheid, geduld en liefdevolle vriendelijkheid naar jezelf en anderen en het ondersteunt je om dingen op te lossen als slapeloosheid, rusteloosheid, angst en depressie.

iRest Integrative Restoration Meditatie combineert mindfulness met zelfonderzoek, zodat je niet alleen leert ontspannen en loslaten, maar je ook meer verbonden gaat voelen met jezelf. Naarmate je oefent zal je merken dat je een diep gevoel van zekerheid, veiligheid en welzijn in jezelf ontwikkelt, waarmee je je steeds opnieuw weer kunt verbinden – zélfs als je voor moeilijke problemen of verlieservaringen gesteld wordt. Met iRest ontwikkel je handvatten voor het leven, waardoor je in iedere situatie kalm kunt blijven en steeds opnieuw de beste actie voor dat moment kunt bepalen.

iRest Meditatie bestaat uit 10 stappen. In iedere les wordt over één of meerdere stappen uitleg gegeven, waarna we hier in de geleide meditatie van 35-40 minuten extra aandacht aan besteden. In totaal zijn er 5 lessen die bestaan uit een tweewekelijkse les van 1,5 uur via Zoom plus een geluidsopname van de geleide meditatie waarmee je zelf dagelijks kunt oefenen. In aanvulling op de online lessen zijn er opdrachten om thuis verder uit te werken. Tijdens de lessen is er gelegenheid om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen.

Je kunt je voor de hele cursus inschrijven via het lesrooster van Libra Yoga en Yogatherapie.

De eerste les is op vrijdagavond 15 januari 2021 van 19.30 tot 21.00 uur. De volgende data zijn 29 januari, 12 & 26 februari en 12 maart. In deze 5 lessen leer je de basis van een volledige iRest Integrative Restoration Meditatie.

Je kunt je voor de online meditatielessen inschrijven met een maandabonnement, of 10-lessenkaart van Libra Yoga en Yogatherapie. Heb je geen abonnement of 10-lessenkaart en wil je alleen de vijf online meditatielessen volgen? Dan is er de speciale eenmalige iRest Meditatiecursus Leskaart voor € 75,00. Na het boeken van de eerste meditatieles in het rooster kom je vanzelf bij de betaalopties. Vergeet niet om daarna ook direct de volgende iRest Meditatielessen te boeken!

Marlene van Lier, psycholoog, yogatherapeut en iRest level 1 teacher

De 10 stappen van iRest zijn:

  1. Intentie
  2. Het diepste verlangen van je hart
  3. Innerlijke hulpbron
  4. Verwelkomen van lichamelijke sensaties
  5. Verwelkomen van adem en energie
  6. Verwelkomen van tegenovergestelde gevoelens & emoties
  7. Verwelkomen van tegenovergestelde overtuigingen & gedachten
  8. Verwelkomen van vreugde en gelijkmoedigheid
  9. Verwelkomen van de Waarnemer, Waarnemen, de Ik-gedachte, Zijn en Bewustzijn
  10. Verwelkomen van alles gewoon zoals het is. Integratie met het dagelijkse leven en de wereld

De eerste geleide meditatie ter kennismaking vind je hieronder In de eerste meditatie leer je verbinding te maken met je intentie, het diepste verlangen van je hart en je innerlijke hulpbron. Waarom beginnen we hiermee in iRest? Bij andere mindfulness- en meditatietechnieken is een diep gevoel van welzijn en kalmte het resultaat waarnaar wordt gestreefd door regelmatig en lang te mediteren. Er wordt gezegd: “Hoe meer en hoe langer je mediteert, hoe meer innerlijke kalmte en liefde je zult ervaren”. Tegelijkertijd is het voor velen moeilijk om een stevig gevestigde dagelijkse routine van mindfulness of meditatie op te bouwen en dit ook vast te houden. Dat is jammer, want ik hoor veel mensen zeggen dat ze graag dagelijks zouden willen mediteren maar dat het er maar niet van komt. “Ik voel me te rusteloos”, is een veelgehoorde verklaring, maar ook: “Ik ben te druk om te mediteren” en “Ik voel me te moe/ik voel me te ziek/ik heb teveel pijn om te mediteren”. Al deze verklaringen hebben met elkaar gemeen dat het moeilijk is om te ontspannen en je gedachten los te laten als je niet lekker in je vel zit. Dan klinkt het als een mooie belofte dat je je beter gaat voelen wanneer je gaat mediteren, maar daar heb je vandaag niets aan. Terwijl je juist vandaag zou moeten mediteren om je op termijn beter te voelen. Zo blijf je gevangen in een vicieuze cirkel en komt het niet van dagelijks mediteren.

In iRest beginnen we met de stappen 1. Intentie 2. Het diepste verlangen van je hart en 3. Innerlijke hulpbron, zodat je je meteen vanaf het eerste begin lekkerder in je vel gaat voelen. Vanaf de eerste les ervaar je hoe je in jezelf een diep gevoel van welzijn, rust, liefde, tevredenheid, kalmte en vreugde kunt oproepen. Omdat mensen het sterkst verlangen naar datgene wat een onmiddellijk gevoel van bevrediging oproept (denk maar aan dat heerlijke stuk chocola bij de thee, dat avondje Netflixen of die lekker makkelijke afhaalmaaltijd) wordt het dagelijks beoefenen van iRest iets wat geen moeite kost, omdat je ernaar zult gaan verlangen. En dat waar je naar verlangt – omdat je je er beter door voelt – wil je doen. Liefde is het geheim van zelfdiscipline. In iRest mediteer je dus vanúit liefde, vanúit rust, vanúit welzijn en niet naar liefde, rust en welzijn toe op de lange termijn.

Als je de drie stappen Intentie, het Diepste Verlangen van je Hart en je Innerlijke Hulpbron eenmaal als dynamische processen hebt leren kennen, kun je ze gaan beoefenen in elke willekeurige volgorde.

Wil je nog wat meer uitleg over de eerste drie stappen van iRest Meditatie? Download de pdf en lees verder.

Ervaar het zelf:

iRest Integrative Restoration Yoga Nidra Meditatie voor Innerlijke Heelheid

Ik hoop je te zien bij de eerste online les op Zoom. Wil je je meteen inschrijven? Geef je op via het lesrooster of vul onderstaand formulier in, dan nemen we contact met je op. Je bent van harte welkom! Warme groeten, Marlene